کمبود یک پروتئین حفاظتی در فرزندان مادران مبتلا به دیابت نوع 1

25 آوریل 2017- تحقیقات نشان داده است که در فرزندان دختر مادران مبتلا به دیابت نوع 1، احتمال کمبود پروتئینی که دارای عملکرد حفاظتی در برابر مشکلات متابولیکی و قلبی -عروقی است، بیشتر است.

محققان معتقدند که "پروتئین adiponectin" می‌تواند بیومارکری برای افتراق افراد در معرض خطرات زیاد مشکلات متابولیکی از افرادی با خطر کم باشد. بالاتر بودن نسبت لپتین به ادیپونکتین می‌تواند برای شناسایی خطر بیماریهایی مانند سندرم متابولیکی و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. این خطر برای افرادیکه مادران آنها به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 1 مبتلا بوده‌اند، بیشتر است. اما محققان بیمارستان دانشگاه Odense در دانمارک دریافتند که این خطرات بیشتر در فرزندان دختر نسبت به فرزندان پسر دیده می‌شود.

 در این مطالعه، دانشمندان در مجموع داده‌های 271 نوجوان را که مادران آنها به دیابت نوع 1 مبتلا بودند را با داده های 297 نوجوان متولد شده از مادران غیردیابتی مقایسه و آنالیز نمودند.

آنها نشانگرهای سلامت این نوجوانان که شامل مقدار ادیپونکتین، لپتین، گلوکز، انسولین، مرحله‌ی بلوغ و چربی کل بدن بود را اندازه‌گیری کردند.

 نتایج نشان داد دختران متولد شده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1، دارای مقدار ادیپونکتین کمتری نسبت به نوجوانان متولد شده از مادران غیر دیابتی بودند، این تفاوت در میان فرزندان پسر مشاهده نگردید. مقدار لپتین در دختران و پسران مادران مبتلا به دیابت نوع 1، 30 درصد بالاتر از نوجوانان متولد شده از مادران غیر دیابتی بود.

 نسبت لپتین به ادیپونکتین برای پسران و دختران مادران مبتلا به دیابت نوع 1 بالاتر بود، البته پس از تنظیم نتایج برای چربی کل بدنی، این یافته‌ها تنها برای پسران صادق بود. بهمین دلیل محققان نتیجه گیری نمودند که افزایش چربی بدنی می‌تواند با افزایش نسبت لپتین به ادیپونکتین همراه باشد.

 علاوه بر این، محققان نشان دادند که مقدار HbA1c مادر در دوران بارداری، تأثیر مستقیمی بر نسبت لپتین به ادیپونکتین ندارد.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که تنظیم غیرطبیعی ادیپونکتین‌ها نتیجه‌ای است که در فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده می‌شود. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Metabolism بصورت آنلاین منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/maternal-type-1-diabetes-lowers-levels-of-protective-protein-in-offspring-98579855.html